בודק מעליות

בודק מעליות

בדיקת מעליות היא הליך בטיחותי קריטי ומחויב על פי חוק בישראל (נדרשת בדיקה תקופתית כל 6 חודשים על ידי בודק מוסמך). כדי להעריך אם בודק המעליות ששכרתם מבצע את עבודתו במקצועיות, הנה כמה דגשים וסימנים שכדאי לשים לב אליהם:
 

  1. רישיון ותעודות:

    • בודק מוסמך: ודאו שהבודק הוא אכן "בודק מעליות מוסמך" בעל רישיון בתוקף מטעם משרד העבודה (מינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית). אתם רשאים לבקש לראות את הרישיון שלו. ניתן גם לבדוק במאגר הבודקים המוסמכים באתר משרד העבודה.

    • מקצועיות: בודק מקצועי יציג את רישיונו ללא היסוס ויפעל בהתאם להסמכתו.
       

  2. יסודיות ותהליך הבדיקה:

    • משך זמן: בדיקה מקצועית אורכת זמן סביר (לא 5 דקות). משך הזמן תלוי בסוג המעלית ומורכבותה, אך בדיקה שטחית ומהירה מאוד היא סימן מחשיד.

    • היקף הבדיקה: הבודק אמור לבדוק רכיבים מרכזיים שונים:

      • חדר מכונות: מנוע, לוח פיקוד, בלמים, כבלים/חגורות, ווסת מהירות (גוברנור).

      • פיר המעלית: מסילות, משקולת נגד, מפסקים, בור הפיר (אם קיים ונגיש).

      • תא המעלית: דלתות (פתיחה, סגירה, מנגנוני בטיחות), לחצנים, מערכות חירום (תקשורת, אזעקה, תאורת חירום), דיוק עצירה מול הקומה (פילוס), מצב פנים התא.

      • מנגנוני בטיחות: בדיקה תפקודית של מנגנוני בטיחות עיקריים (למשל, ווסת מהירות, תופסן ביטחון (פרשוט), בולמי זעזועים, בלם חירום).

    • פעולות הבדיקה: הבודק אמור לא רק להסתכל, אלא גם לבצע בדיקות תפקודיות, להאזין לרעשים חריגים, לבדוק שחיקה ובלאי של רכיבים, ולגעת/למשש חלקים רלוונטיים (כמו חופש בכבלים, מצב גלגלות וכו').

    • שימוש בכלים: שימוש בכלי עבודה ומדידה מתאימים במידת הצורך.
       

  3. תיעוד ודיווח:

    • דו"ח בדיקה מפורט: בסיום הבדיקה, הבודק חייב להפיק "תעודת בדיקה" או "דו"ח ביקורת" מפורט בכתב. הדו"ח צריך לכלול: פרטי המעלית, תאריך הבדיקה, פירוט הבדיקות שבוצעו, הממצאים (האם המעלית תקינה או לא), רשימת ליקויים (אם נמצאו) והמלצות לתיקון (עם דגש על ליקויי בטיחות הדורשים טיפול מיידי), תאריך הבדיקה התקופתית הבאה, וחתימה ופרטי הבודק המוסמך.

    • בהירות הדו"ח: הדו"ח צריך להיות ברור וקריא, גם למי שאינו איש מקצוע. ליקויים והנחיות צריכים להיות מנוסחים בצורה חד משמעית.

    • תעודה במעלית: הבודק אמור להשאיר במעלית (או בלובי סמוך לה) תעודה/מדבקה המציינת את תאריך הבדיקה האחרונה ותוקפה (עד הבדיקה הבאה). ודאו שהתאריך עדכני.
       

  4. תקשורת וידע:

    • מענה לשאלות: בודק מקצועי ישמח לענות על שאלות של נציג ועד הבית (שכדאי שיהיה נוכח בזמן הבדיקה, לפחות בחלקה) ולהסביר את הממצאים.

    • ידע והבנה: הבודק צריך להפגין בקיאות בתקנים הרלוונטיים (כמו תקן ישראלי ת"י 2481 על חלקיו) ובתקנות הבטיחות.

    • אובייקטיביות: הבודק אמור להיות אובייקטיבי. יש להיזהר ממצב בו הבודק מאשר באופן אוטומטי כל מה שחברת התחזוקה עושה, או לחילופין, פוסל באופן גורף ללא ביסוס מספק (אם כי עדיף להחמיר בבטיחות).
       

  5. פעולות שאתם יכולים לנקוט:

    • נוכחות: רצוי שנציג מהוועד יהיה נוכח בחלק מהבדיקה.

    • שאילת שאלות: אל תהססו לשאול את הבודק שאלות על תהליך הבדיקה או על הממצאים.

    • בקשת מסמכים: בקשו עותק של תעודת הבדיקה המלאה וודאו שהיא מפורטת.

    • בדיקת רישיון: ודאו שהבודק מחזיק ברישיון בתוקף.

    • חוות דעת נוספת: אם יש ספקות משמעותיים לגבי מקצועיות הבדיקה או אם יש חילוקי דעות מול חברת התחזוקה בנוגע לליקויים, ניתן לשקול הזמנת חוות דעת נוספת מבודק מוסמך אחר.
       

זכרו, מטרת הבדיקה היא בראש ובראשונה להבטיח את בטיחות המשתמשים במעלית. 
לכן, חשוב לוודא שהיא מתבצעת על ידי איש מקצוע מוסמך ובעל אחריות.

 

האזור המבוקש לשירות
סנן לפי האזור בו נזקק השירות לעזרה