מיטרד היונים הוא רק בצד אחד של הבניין, מי צריך לשלם על פריסת רשת נגד יונים?

שאלה

מי נושא בעלות הרחקת יונים כאשר המטרד מוגבל לצד אחד של הבניין ?

תשובה

הסוגיה של מי נושא בעלות הרחקת יונים כאשר המטרד מוגבל לצד אחד של הבניין היא דיון נפוץ בבתים משותפים, והיא נוטה ליצור מחלוקות. התשובה אינה חד משמעית ותלויה בפרשנות ובנסיבות הספציפיות.

העקרונות המנחים:

  1. רכוש משותף מול רכוש פרטי:

    • רכוש משותף: אם היונים מקננות או גורמות נזק בחלקים המוגדרים כ"רכוש משותף" (כגון גג, קירות חיצוניים, מסתורי כביסה משותפים, פתחי אוורור משותפים), והן יוצרות מפגע תברואתי או בטיחותי (לשלשת רבה, סתימת מרזבים, העברת מחלות), אז ועד הבית יכול בדרך כלל לחייב את כלל הדיירים בהוצאה. זאת, משום ש"החזקה תקינה" של הרכוש המשותף כוללת שמירה על תקינותו וניקיונו.
    • רכוש פרטי: אם היונים מקננות או מפריעות באופן נקודתי במרפסת פרטית, אדן חלון של דירה מסוימת, או מסתור כביסה הצמוד לדירה פרטית ואינו משותף (למרות שהוא נראה כחלק מהמעטפת החיצונית), אזי הנטל לטיפול לרוב יחול על הדייר הסובל או הדייר שאצלו קיים המטרד.
       
  2. הגדרת "מפגע":

    • מפגע כלל בנייני: גם אם היונים מקננות בצד אחד, אך הלכלוך, הרעש או הפוטנציאל למחלות משפיעים על דיירים נוספים או על הרכוש המשותף באותו צד (למשל, לשלשת על קירות הבניין, לכלוך בחדרי מדרגות סמוכים, סתימת מרזבים באותו צד), ניתן לטעון שמדובר במפגע כלל בנייני.
    • "תופעת טבע" מול נזק: ישנם מקרים שבהם יונים נחשבות ל"תופעת טבע", והאחריות לטיפול בהן מוטלת על מי שחפץ בכך. אולם, אם היונים גורמות נזקים ממשיים לרכוש המשותף (כמו קורוזיה למעקות, סתימת מרזבים, פגיעה במערכות) או מהוות מפגע תברואתי (כיני יונים, מחלות), ועד הבית כן נדרש לטפל.
       
  3. החלטת אסיפת הדיירים:

    • רוב רגיל: אם ועד הבית מעוניין לחייב את כלל הדיירים, גם אם המטרד ממוקד, עליו לכנס אסיפת דיירים ולקבל החלטה ברוב הנדרש (לרוב רוב רגיל - 51% מבעלי הדירות). אם ההחלטה מתקבלת, היא תחייב את כל הדיירים.
    • קשיים ברוב: לעיתים קרובות, דיירים שאינם סובלים מהמטרד בצד השני של הבניין יתנגדו לשאת בעלות. במקרה כזה, קשה יותר לאשר את החיוב על כלל הדיירים.

 

אפשרויות פעולה ושיקולים:

  • טיעון למפגע משותף: ניתן לטעון שגם אם היונים מקננות בצד אחד, הן עלולות לעבור לצדדים אחרים, וכי מדובר בבעיה מערכתית הדורשת פתרון כולל למניעת התפשטות. בנוסף, אם היונים גורמות ללכלוך על קירות הבניין או סביבתו, זה נחשב לנזק לרכוש המשותף.
  • הסכמה וחלוקת עלויות: מומלץ לנסות להגיע להסכמה עם הדיירים בצד השני של הבניין. ייתכן שניתן לחלק את העלויות באופן שונה: למשל, שהדיירים הסובלים ישלמו חלק גדול יותר, או שכלל הדיירים ישתתפו חלקית כ"מחווה של רצון טוב" וכדי למנוע התפשטות הבעיה.
  • התקנה ממוקדת: אם אין הסכמה על פתרון כולל, הדיירים הסובלים באותו צד יכולים לארגן התקנת רשתות על חשבונם הפרטי, או לחלק את העלות ביניהם בלבד. חשוב לבדוק אם נדרש אישור ועד הבית או אסיפת הדיירים להתקנה חיצונית שתשנה את חזית הבניין, גם אם היא פרטית.
  • פנייה למפקח על המקרקעין: במקרים קיצוניים של מחלוקת שאינה ניתנת לפתרון, ניתן לפנות למפקח על רישום המקרקעין. המפקח יכול להכריע בשאלות הנוגעות להחזקה תקינה של הרכוש המשותף ולמפגעים בבתים משותפים.
     

לסיכום:

אם המטרד בצד אחד של הבניין מהווה מפגע תברואתי או בטיחותי לרכוש המשותף (קירות, מרזבים, תשתית), או שהוא משפיע על בריאותם ואיכות חייהם של דיירים רבים באותו צד, וניתן לקבל החלטת רוב באסיפת דיירים, סביר להניח שניתן יהיה לחייב את כלל הדיירים בהוצאה. אם מדובר במטרד נקודתי לדירות מסוימות בלבד, ללא השפעה על הרכוש המשותף או על דיירים נוספים באופן מהותי, יהיה קשה יותר לחייב את כלל הדיירים.

הדרך הטובה ביותר היא לנסות להגיע להבנה והסכמה עם ועד הבית ועם שאר הדיירים, תוך הצגת הנזקים והמטרד שנגרמים מהיונים, גם אם הם ממוקדים לצד אחד.

הוספת תגובה חדשה

טקסט פשוט

  • No HTML tags allowed.
  • מעבר שורות ופסקאות מתבצע אוטומטית.
  • כתובות URL וכתובות דואר אלקטרוני יומרו לקישורים באופן אוטומטי.
מבחן אנושיות
מנגנון השאלה מוודא שהפעולה נעשית ע"י אדם ולא רובוט
ספקי שירות
מידע נוסף

עדכונים

התחדשנו בדף מקצועות ספקי-שירות, וניתן דרכו לחפש ספק שירות בנוחות ובמהירות.
יש במערכת כבר 49 מקצועות שירות, שרשומים בהם 200 ספקי שירות מקצוענים ומומלצים, עם מטריית שירות בכל הארץ.
מנוע החיפוש שלנו כל  הזמן משתפר ועובר שידרוגים, רובם לא נראים למשתמש קצה.

מעכשיו אתם יכולים לחפש באופן יותר חכם את קבוצת בעלי המקצוע וספקי שירות,
פשוט כותבים את השירות \ התיקון שאתם צריכים, והמערכת תבחר בהתאם את קבוצת ספקי השירות
ממש כמו מנוע AI....כן כן אנחנו כבר כמעט שם

עידכנו את רשימת סוגי השירות, עוד ועוד ספקי שירות מצטרפים ורושמים את השירות שלהם בפורטל, 
והגיע הזמן להנגיש את המידע טוב יותר ואינטואיטיבי יותר.