במקרה שלא נבחרה נציגות של הדיירים בבית המשותף (ועד בית), או שנבחרה נציגות אך היא אינה פועלת, ניתן לפנות למפקח על רישום המקרקעין כדי שימנה נציגות חיצונית, שלא מבין בעלי הדירות בבניין.
הנציגות החיצונית תקבל שכר עבור פעילותה.
השכר ייקבע על-ידי המפקח על רישום המקרקעין, והוא ישולם על-ידי בעלי הדירות בבניין.
הנציגות משמשת מורשה לכל בעלי הדירות בכל הנוגע להחזקה ולניהול הבית המשותף.
בין היתר, היא רשאית לנהל משא ומתן, להתקשר בחוזים ולהיות צד בהליך משפטי בשם בעלי הדירות בעניינים אלה.
תהליך בקשה לועד-בית חיצוני:
יש להגיש בקשה ללשכת המפקח על רישום המקרקעין (שיפוטי) בשלוחת אשדוד - גם אם הנכס נמצא במקום אחר בארץ.
בקשה לתהליך מינוי ועד-בית חיצוני
לבקשה יש לצרף את הפרטים הבאים:
- פרטי הנכס: כתובת מלאה, מספר גוש ומספר חלקה (ניתן לאתר מספר גוש וחלקה לפי כתובת באתר המרכז למיפוי ישראל).
- הסיבה לבקשת המינוי.
- רשימה מפורטת של כל בעלי הדירות בנכס, כולל כתובת עדכנית שלהם.
- פרטי המבקש: שם מלא, מספר זיהוי, כתובת ומספר טלפון.
- ניתן להגיש את הבקשה באחת הדרכים הבאות:
דואר אלקטרוני: shiputi-ashdod@justice.gov.il
פקס: 073-3929060 - למידע נוסף ניתן לפנות למרכז השירות והמידע של הרשות לרישום והסדר זכויות מקרקעין בטלפון *8653 שלוחה 2, בימים א'-ה' בין השעות 08:00-16:00.
המשך תהליך
לאחר קבלת הבקשה ובדיקתה ישלח המפקח צו לכינוס אסיפת דיירים.
הצו יישלח בתוך 21 ימים מקבלת הבקשה ובדיקתה.
אם יש צורך להשלים מסמכים, תשלח על כך הודעה לכתובת הדואר האלקטרוני של מגישי הבקשה.
אם במסגרת הכינוס של אסיפת הדיירים מונתה נציגות - יש להעביר הודעה למפקח, בצירוף פרוטוקול החלטת האסיפה.
אם לא נבחרה נציגות, המפקח ייתן צו למינוי נציגות חיצונית בשכר לבית המשותף.
במקרה שהמפקח סבור שלא ניתן לכנס אסיפת דיירים, הוא רשאי למנות נציגות חיצונית בשכר גם ללא כינוס של אסיפת הדיירים.
שאלה:
תשובה:
תחום: שאלות בתחום חוקים ותקנות בבית המשותף
מהם תפקידי ועד הבית?
ככתוב לעיל, לנציגות יש תפקידים רבים בבניין כמו:
- גביית דמי ועד הבית – הועד אחראי על גביית כסף מהדיירים עבור הניהול והתחזוקה.
- ניהול ותחזוקה של הבית והרכוש המשותף – דאגה לכל העניינים הקשורים לבניין כמו ניקיון, גינון, תחזוקת מעליות, תחזוקת מערכות מים וחשמל ועוד.
- התקשרות עם נותני שירותים – הועד יכול להתקשר עם גורמים נוספים ולפקח עליהם. כמו למשל גנן, מנקה, חשמלאי, אינסטלטור, חברת ניהול ואחזקת מבנים ועוד.
- מורשה בעלי הדירות – הועד יכול לשמש בתור מורשה בהתנהלות מול נושאים נוספים מעבר להתקשרות עם אחרים, כמו למשל אחריות על טיפול בעניינים הקשורים לעירייה, נושאים מול הקבלן, הליכים משפטיים וכדומה.
- תשלום לספקים – ועד הבית מוסמך גם לשלם לספקים השונים תשלומים ושכר.
- ניהול ספרים – הועד צריך לנהל את כל ההכנסות וההוצאות של הבניין המשותף ולנהל זאת לפי סדר היום הרגיל.
כמו גם, מתן קבלות על קבלת תשלום מהדיירים ושמירה של חשבוניות וקבלות מספקים. - פתיחה וניהול חשבון בנק – הועד נדרש לנהל חשבון בנק משותף לשם העבודה השוטפת.
- דוחות כספיים – יש לנהל דוח כספי תקופתי של כל 6 חודשים בענייני הכספים.
- הודעה על אסיפה כללית – הועד נדרש מיוזמתו להודיע על אסיפה כללית רגילה שמתקיימת בכל שנה.
האם חברת ניהול ואחזקה יכולה להיות ועד בית?
לא! חברת ניהול ואחזקה אמנם יכולה לעשות את רוב התפקידים של ועד הבית. יחד עם זאת, החברה צריכה להיות מפוקחת על ידי גורם שידאג לוודא כי היא פועלת כהוגן – וזה אחד התפקידים של ועד הבית בבניין.
מה עוד חשוב לדעת?
במקרה שדייר פועל שבניגוד להוראות החוק, לרבות פגיעה בבית המשותף או אי תשלום דמי ועד – הנציגות יכולה לתבוע אותו.
במקרה שיש תיקונים שיכולים לפגוע בדירתו של דייר, הנציגות חייבת לטפל בעניין.
במידה וועד הבית מעסיק עובדים כמו מנקה, גנן או אדם מתחזק, עליו לשלם את כל ההוצאות כמו מעסיק ולרבות דמי ביטוח לאומי, דמי ביטוח בריאות, פנסיה חובה, מס הכנסה, פיצויי פיטורים, דמי הבראה ועוד.